måndag 8 juni 2009

Dödvikt i hjärnan


"Sociala djur har större hjärnor än solitära. Social är lika med smart. Men nya rön om rovdjurens hjärnor avslöjar att detta är fel. Det finns inget samband mellan hjärnstorlek och social läggning."

Dagens Nyheter (nytt fönster)

Varför det sociala djurets hjärna i en del fall växer sig större beror säkert på att det, i linje med den indiska filosofins lära om mätbarhet som illusion, hallucinerar var medlem i flocken som en unik varelse och därmed bearbetar mängder av partikulär information om var och en.

På tidiga kognitiva stadiuer är "urslemmet" eller den näraliggande, fysiskt påtagliga massan fortfarande verkligare och viktigare än det "fågelperspektiv" som kanske aldrig ens blir den tungt markbundna livsformernas egendom.

Men den mentala mappningen av näromgivningen är INTE intelligens. Den intelligenta människan, för att följa Platon, är hon som tränat att se mönstren, principerna eller det samfällda i det enskilda. Detta gjorde antikens filosofer i avskildhet från flocken - "fågelperspektivet".

Utan onödigt mycket partikulära detaljer ("inte se skogen för alla träd") slipper den intelligenta människan flockvarelsens dödvikt inklusive en förvuxen hjärna som lagrat endast praktikaliteter. För materialisten bland människorna, gäller samma förhållande: den som inte ser Platons Former bakom tingen tvingas bygga upp kunskapsbanker för varje enskilt ting.

En sådan människan kan inte associera i det hon (ännu) saknar tillgång till den högre intelligens som Platons Idévärld representerar. Hon saknar den djupa estetiska förståelse som Herman Hesse beskriver i Glaspärlespelet, en bok han vann Nobelpriset i litteratur för och där förmågan att transponera beskrivs.

Physis är en direkt effekt av Psyché, om än, på grund av reinkarnationens realitet, med ett så pass stort eftersläp i tid, att vetenskapen omöjligt kan fånga in de faktiska formativa förhållandena så länge de arbetar utifrån 1800-talets nattståndna positivistiska paradigm.

I väntan på att väst ska vakna till en till frågorna mer tillsvarande definitinon av vetenskapens väsen, uppgift och metod låter sig visa människor nöjas med den idealistiska filosofin, som redan före Platon hade rett ut alla de frågor människan kan vilja ställa sig kring sin existens.

Men som någon känd eldsjäl sade, anden är villig men dödköttet väger tungt. Så låt de döda fortsätta mäta upp sitt döda och förbryllat klia sina huvuden över naturens skenbara brist på enhetlighet, och låt de verkligt vakna finna den smala vägen till filosofin och metafysiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.