måndag 15 juni 2009

Diskurs bortom Humanisternas populism

Ateistklubben Humanisterna är ute på tiggarturné. De behöver pengar och instrumentaliserar därför gudsbegreppet för att håva in lite. De driver sin kampanj bl.a. genom ett skevt och vinklat frågeformulär på nätet. Retoriska grepp som fungerar på de underbegåvade och de som ännu inte hunnit bredda sin pålästhet.

Jösses, vad den här föreningen sätter ribban lågt. Det är småglin de försöker värva, samtidigt som de argumenterar mot att unga människor ska "indoktrineras" i religiösa föreställningar i skolan. Tala om hyckleri!




"I have little but praise for this study. The crisp insights of the conclusion are symptomatic of its lucidity and sophistication."--British Journal of Aesthetics

Detta himmelsblå omslag döljer förvisso en av de intelligentaste böcker jag mötte under religionsstudierna vid Uppsala universitet, sent 80-tal. Filosofen Janet Martin Soskice håller en nivå på sin diskurs som Humanisterna bara kan drömma om.

Inte för att svenska folket märker någon skillnad, så lite tanke vi ägnat vår egen tanke genom åren. Men i en rättvisare värld skulle svensken överlag ha fått chansen att förstå vad vad de framstående kvantfysiker hade att berätta, som vår egen Nobelkommitté belönade under 1900-talet:

det är mer än troligt att Gud finns

....utifrån de paradoxer naturen själv tecknar till oss - paradoxer vi möter i många klassiska religiösa utsagor om verkligheten och det gudomligas natur.


Kanhända är några av mönstren och cirklarna i sädesfälten ett annat av naturens språk till oss (som rätt skeptisk har jag svårt att ta ställning; den bok1 jag läst övertygade sannerligen inte). Att UFO-kontakterna i allra högsta grad är allvar, har astronauten Edgar Mitchell (mannen med mest tid i rymden!), via kontakter som går djupt in i NASA, flera gånger påpekat.

Men i ingenjörsparadiset Sverige reducerar vi verkligheten in absurdum. Bara för att känna att vi har lite kontroll över situationen (makt, men inom ett avgränsat område utanför vilket vi ogärna rör oss).

När Humanisterna registrerade nätdomänen "gudfinnsnog.se", försvann väl all trovärdighet från den gruppen (en antik jude skulle ha sagt att Guds shekina lämnade templet). Vilka clowner de är, som i några fall söker bygga sig en offentlig profil, och i andra fall vidmakthålla en falnande gloria.


Väl att Regeringen inte ytterligare inskränkt skolornas rätt att påminna om att vetenskaplig metod faktiskt inte är en världsbild utan bara ett litet redskap för människan i det praktiska. (DN, SvD) De "stora frågorna" har den empiriska vetenskapen överhuvudtaget inte med att skaffa, eftersom den inte är konstruerad att svara på ting som inte faller in under den åskådningsform Einstein lärde oss vi bör kalla tid-rummet (snarare än tid och rum).

Religionen och dess främsta utövare mystikerna, djuppsykologerna och de knivskarpt resonerande filosoferna - dessa är de grupper som diskuterar de livets fenomen som inte människan kan kontrollera och i fysiska experiment upprepa intill leda (empiri) tills dess hon formulerat en regel för att förutsäga desamma fysiska fenomen. Humanisterna är så fördunklade att de tappat t.o.m. denna enkla distinktion och lever i den skyddade verkstad där allt, för att räknas, måste vara kvantifierbart.

Men t.o.m. den halvbegåvade vet att livet innehåller många fenomen som kommer en gång och aldrig mer! I antiken satte man sig före att begripliggöra även det unika. Men människor av Humanisternas kaliber degraderar det unika och kallar det "anekdotiskt" (en värderande term). Systemfascister dominerar idag så vårt medvetande att vi i Sverige inte längre kan sägas förtjäna vår myndighet. Vi är alla fångna i den unga pojkens rus över att ha börjat behärska ett grundläggande logiskt tänkande!

Det är därför en Humanist aldrig kan acceptera eller uppleva t.ex. ett telepatiskt fenomen - det är "anekdotiskt" och låter sig svårligen upprepas på vetenskapsmannens begäran. Det är en truism men förtjänar likväl att repeteras, att den världsbild du har avgör hur mycket av den egentliga världen du får uppleva. Det är ett moment 22.

Så du återstående svensk som inte redan fångats i begriplighetens gridd, fastna inte i den lilla, reduktionistiska skokartong som Humanisterna sträcker ut. Läs mer innan du tar ställning! Och då talar jag inte om två böcker, utan ett lugnt botaniserande i de stora och spännande frågorna under några år.

Humanisternas skräck för den religiöst färgade skolan är på visst sätt berättigad: man bygger sin intelligens redan från unga år. Det man hört och läst förvandlas till en själens psykiska vävnad, ett kognitivt mönster. Man kommer att tänka och uppfatta sin omgivningen antingen via en bigott och inskränkt scientistisk världsbild som Humanisternas, vilken leder till problem i alla personliga relationer och möten med andra kulturer2. Eller, man bygger in material som är "open-ended", vilket gäller för allt stoff från den goda filosofin och religionen.

Alla goda läror ser till att hålla medvetandet öppet. Däri ligger, möjligen, Humanisternas enda poäng: religiös fundamentalism (bokstavstro) är inte förening med intellektuell öppenhet. Den är begriplig, för männskan är liten och sårbar och många är födda med dispositionen att snabbast möjligt vilja krypa in i en mental skokartong och därinne skydda sig med hjälp av några klyschor. Raka motsatsen till vetenskapsmannens ovillkorliga öppenhet!

Humanisterna själva beter sig just på detta sätt i sitt urval av enbart tankar som stöttar deras egen redan från början scientistiska syn på livet. För vet, att redan idag finns många tecken som tyder på att medvetande INTE har uppstått ur den biokemiska hjärnan!


Sanningen är närmast religiös: medvetandet existerar innan fysiska kroppar har tagit form! Den internationellt högt uppskattade psykologen James Hillman fick in en monumental bästsäljare med "Själens kod" när han på 1990-talet, utan omsvep, gjorde några fallstudier på kända personer utifrån idén om att själen existerar redan innan föräldrarna skapat ett barn. Vi föds med våra dispositioner förprogrammerade och tidsströmmen tjänar sedan bara till att i sekventiell form låta själen och vad den står för manifestera sig. Visst är tanken suggestiv!



Hela denna blogg kretsar kring dessa stora och spännande frågor. Se t.ex. några boktitlar via etiketten boktips. Två gånger (tror jag) har jag pushat för det monumentala verket "Irreducible Mind" som Edward Kelly m.fl. utgav för några år sedan. Tung vetenskapslitteratur avsedd för univsitetsstuderande (och högre). Men redan innan den intresserade läsaren nått den här typen av litteratur har Humanisternas förenklade program tydligt genomskådats.


Se även denna blogg och inlägget om Frågan om Gud och bevisbördan för en god diskussion av diskursens grundprinciper. Se även DN där Göran Rosenberg som timman efter det här inläggets publicering släppte sin kritik mot Humanisterna, sannolikt med längre tillkomsttid än ovanstående appell "on the fly" till ett nytt och mer filosofiskt nyfiket Sverige.


_____

1. Freddy Silva - Secrets in the Fields (2002). Jag avslöjade ett antal graverande faktafel i boken, vilka jag nämnde i en kritisk recension på Amazon. Inom några veckor var recensionen borttagen och jag betvivlar inte att det var författaren själv som utövat påtryckningar. Vid en nätsökning noterade jag hur samme Silva var furiöst involverad i diverse bråk.

En misstanke smyger sig på, att han, en datorgrafiker, tillhör en grupp som livnär sig på fenomenet, vare sig vi talar om rena bildförfalskningar eller grupper som nattetid konstruerar mönster på fälten.

Men att fenomenet inte fullt ut förklaras av dessa individer (i England, fenomenet är dock globalt), tycks vara klart. Trots uppsjön av UFO-skämt på myTube existerar verklig dokumenation av UFO:s. Den flera minuter långa filmen av de lysande objekten över Stratford-upon-Avon i England 2007 var ett sådant exempel.


Och därmed står mänskligheten inför något sensationellt. Kanske är det gudarnas återkomst efter några banala länders banala bottennapp i inskränkt ateism? Så mycket intelligens frigörs i en människa i samma ögonblick hon inser att hon inte är måttet på allt annat (den usle sofisten Protagoras dumprat). Just i detta ögonblick finns det någon som MÄTER DIG med exakt de mått du mäter din omvärld! Visst är det kusligt, men spännande!?

2. Det förtjänar här tilläggas att svenskens intellektuella horisont är så ofattbart utarmad att han/hon inte ens kan diskutera religion på dess egen nivå, utan som ett resultat av sitt eget hundra år långa ras - ännu pågående - ner i socialrealismens lergröt, utan bara kan tala om religionens skal, dess av tradition och kultur betingade uttryckssätt.

Resonemanget handlar i värsta fall om parodiskt oviktiga saker som slöjor eller bönerum, och vågar inte adressera de viktiga frågorna, de stora frågorna, som den om vi törs bejaka den mer up-to-date världsbild som kommer att leva vidare även sedan den siste materialistiske svensken dött ut från jordens yta. Ingenjörsmentaliteten har spelat ut sin roll, som vi ser av bilindustrins kris, och nu gäller ett verkligt kunskapslyft för det här landet.

10 kommentarer:

  1. Gud skapade inte människan,
    Människan skapade Gud!

    SvaraRadera
  2. Som om religiösa friskolor skulle präglas av en högre intellektuell nivå, mer civiliserade värderingar osv än Humanisterna. Naturligtvis ska vi inte stänga dörren till det metafysiska men de inkrökta dogmer som kristna, muslimer och judar söker tuta i de små ger sannerligen ingen bra grund för kritiskt tänkande och öppet sinnelag, tvärtom.

    /Mats Dagerlind

    SvaraRadera
  3. Humanisten är inte den som är inskränkt. Humanisten sätter inte sin tilltro till skrifter från bronsåldern, som speglar en världsbild två tusen år, eller mer, gammal. Att vara ateist innebär inte att man inte förundras över det mystiska, det okända, det ofattbart stora - i stort sett alla ateister jag känner hyser en nästan barnslig kärlek till det de inte vet. Humanister, och ateister, läser filosofi och begrundar de klassiska mästarnas tankar och idéer ofta och gärna. Vi ser det vackra i detaljerna, de ofattbart små byggstenarna, kvantifieringen av universum är som ett gigantiskt pussel där varje bit ständigt kan delas i flera ännu mindre bitar.
    Vad vi däremot inte gör är att gå in i ett sökande efter sanningen med förutfattade meningar och idéer. Vi ser problemet med en "God of the Gaps", som ständigt förflyttas bakåt efterhand som vi lär oss mer om verkligheten. I forna tider troddes Gud ligga bakom sjukdomar, väderfenomen och annat, men vi lärde oss om de verkliga orsakerna. I samtliga fall där något kvantifierbart attributerats till Gud har det visat sig, vid närmare analys, att det finns fullständigt acceptabla naturliga svar. Gud förfyttas ständigt nedåt, in i de skrymslen av okunskap där vi ännu inte lyst. Så långt har det gått att Gud nu är relegerad till de områden där införskaffandet av kunskap är näst intill omöjligt - vad som händer efter livets slut, vad som skapade livet, vad som skapade universum. Trenden har alltid varit densamma: Detalj efter detalj som tidigare attributerats till Gud har fått en naturlig, kvantifierbar, förklaring. Aldrig, inte en enda gång, aldrig någonsin, jag upprepar, inte en enda gång i världens historia någonsin, har ett fenomen som attributerats till Gud visat sig vara så. Aldrig har något som människor påstått varit oförklarligt, när det till slut ändå fått sin förklaring, visat sig ha en övernaturlig orsak.
    Med dessa fakta i bagaget, är det en vettig inställning att ge hypotesen om Gud den form av speciell status den hyser i stort i samhället idag, trots att den gång på gång misslyckats med att leva upp till förväntningarna? Trots att den gång på gång misslyckats med att påvisa existensen av "oförklarliga" och "gudagivna" fenomen?
    Jag vill hävda, nej, det är inte försvarligt. All diskussion om Gud bör akompanjeras av en tydlig och saklig kritisk granskning, och samhället bör acceptera att hypotesen om Gud fallit, och våra ansträngningar bör fokuseras på att förstå det kvantifierbara universum, den enda världsbild som visat sig ha någon merit alls.

    SvaraRadera
  4. Anders nämner "God of the Gaps" vilket är ett genidrag, fast på ett annat sätt än det han avser.

    Gud kan nämligen beskrivas just som upphovsman till The Gap! (Ack, orden är så otjänliga…"upphovsman"…) Alla religioner med en djupare, experientell gren (mysticism) talar om "intigheten" (judisk mystik) eller "tomrummet" (buddhism) vilket är den "rökridå", den "opersonliga Brahman" som för evig tid kommer att skilja Sökaren från det Något som är skälet att han känner en maning att gå vidare, söka, uppleva mer! Den teleologiska "kraften" finns inom och utom honom själv! "May the Force be with you, Luke Skywalker."

    Anders presentationen av även ateisten som en levande och kännande varelse (via de fem sinnena men inga fler, förstås) är fin. Allt som saknas är (förstås) den idealistiska filosofins nick åt att dessa upplevelser möjligtgjorts därför att upplevaren är en delmängd av det unitiva medvetandet.

    Mina största läsupplevelser, efter många sömniga år bl.a. som datatekniker, kom när jag på allvar började sitta ner med de stora filosoferna. Platon, Berkeley, ja, även novellisten Borges hantering av de "stora frågorna" har öppnat mina ögon för det något vi lever och har vårt varande i som kristendomen klockrent uttrycker saken, så 2.000 år gammal den är. Att en del brottas med jaget, som i sig bygger skiljeväggar, är det problem även ateismen brottas med och som gör att de inte riktigt får rätsida på de här frågorna.

    Religionsämnet i svenska skolor har uppenbarligen varit ett katastrofämne i många, många år, och jag skattar mig lycklig som i gymnasiet mötte en lärare, en världsresenär (buddhist) som vistats med urfolk och sett och tänkt mer än snittsvensken kommer att göra i hela sitt liv. Den lunchrasten i Bromma gymnasium, förort till Stockholm, Sverige, var vår klass sig inte lik. Det diskuterades religion och reinkarnation så det stod härliga till!

    Jag kan lugnt säga att denna intellektets mästare (för buddhismen tenderar via sina yogametoder att höja sinnesnärvaron några snäpp), bidrog till min kommande livsinriktning. Jag fasar inför det fattiga liv i produktionsledet jag hade fått om Humanisternas planer varit implementerade vid den tiden.

    SvaraRadera
  5. Um, jaha, mycket fel här. För mycket att avhandla allt, men de värsta feltrampen:

    1) Artikeln är länkspam. Den behandlar inte något av innehållet i DNs artikel om utbildningsförslaget.

    2) Humanisterna är inte en klubb, utan ett förbund. Ett förbund som "vill främja humanismens livssyn", inte organisera ateister.

    3) Ser inga referenser till en turné vare sig här eller hos Humanisternas webbsidor.

    4) Den likaså ostödda historien om framstående men här anonyma vetenskapsmän och deras uttalanden baserade på, igen anonyma, paradoxer framstår som en i denialistsammanhang vanligt påhitt. Dessutom är "argument from authority" ett logiskt felslut.

    Sanningen är att vetenskapen finner att gudar av olika slag är omöjliga eller osannolika. Man kan se det från de sociala rörelser som högre utbildning ger upphov till, religiösa tenderar att bli agnostiker, agnostiker ateister. (Se t.ex. US kyrkors egen PEW statistik.) Men också grundat i vetenskap, till exempel som biologen Richard Dawkins teori (teori eftersom den är falsifierbar) som han beskrivit i sin "The God Delusion".

    5) Påståendet att empiriska metoder inte kan beröra de "stora frågorna", som till exempel påståenden om icke-materiella ting, är filosofiskt. Det har alltså inget med verkligheten att göra. Tvärtom så ser man att observation berör materiella system (sådana som reagerar på aktion) och kan utesluta ickemateriella (övriga påstådda system) sådana. En bra referens här är fysikern Victor Stengers teorier (igen falsifierbara) i hans bok "God - The failed hypothesis".

    6) Dualism är död som möjlig empirisk förklaringsgrund sedan många hundra år.

    AnnaPanna har den förklaring som är empiriskt förenlig.

    (Not vid uppdatering inför publikation: platsen för "gudar i gapet" blir mindre för varje år. Som limes-process blir de alltså uteslutna. Övriga gudar är som sagt också omöjliga (oftast för att de bryter mot fysiken) eller osannolika.)

    SvaraRadera
  6. Det slår mig att jag nog också måste påpeka på sådana här ställen att empiriska förklaringar, det vill säga fakta och de teorier som förutsäger dem, är de enda fungerande metoder man funnit. Resten är godnattsagor - de flesta, som här, skrämmande i sin okunnighet.

    SvaraRadera
  7. 1. Länkspam? Jag menar visst att inlägget är integralt med nyheten, men under alla omständigheter befinner jag mig i gott sällskap. Jag har tappat räkningen på alla de bloggar där Humanisten och religionshäckaren Patrik Lindenfors droppat följande rader, helt ur kontext: "Det finns även en bok som hör till kampanjen. Du kan läsa mer om den här: http://www.bokengudfinnsnoginte.se/" Där kan vi verkligen tala spam.

    Blott ett exempel och långt ifrån det bästa:

    http://godkatolik.blogspot.com/2009/06/humanisterna-lovprisar-svenska-kyrkan.html


    2. Klubb/förbund. Invändningen missar helt inläggets anslag. Detta är ingen forskarrapport med anspråk på exakt nomenklatura. Gestalter är inte avhängiga av att vart jota sitter på rätt ställe.

    3. Dito.

    4. Bloggen innehåller flera länkar till individerna ifråga, och för att förenkla sökandet ger jag etiketten "boktips", där en del information står att finna. Allt för bloggekonomin. "Auktoritetsargumentet" - du har fortfarande inte lyckats placera inlägget i rätt genrekategori.

    Det faktum att det producerades på max en halvtimma efter att jag läst nyheten om skolbeslutet indikerar ånyo att det just är ett blogginlägg - ett uttryck för en åsikt och känsla om än kanske lite mer verserad än många tyckarbloggar är.

    5. Ja, det är filosofiskt. "Inget med verkligheten att göra" är också ett filosofiskt ställningstagande, ett val av vilken verklighet du valt att tala om och inifrån. Humanisterna lider av samma problem. Det stavas arrogant exklusivism och dess undvikande - i viktigare sammanhang än en blogg kräver egentligen att man avstämmer en del saker innan en diskussion påbörjas.

    6. Jag finner inte den påstådda dualismen i inlägget. Privat attraheras jag av den filosofiska idealismen, men jag har dumpat ett bortkastat årtionde som it-tekniker och tagit upp personligen mer tillfredsställande studier sedan bara några år, och det är möjligt att någon inte helt renlärig formulering därför har smugit sig in.


    Ang. ps:et. Jag drar mig till minnes TL:s grötmyndiga mästrande i ett tidigare inlägg, där han for fram med ren osanning vad gällde helikopterns uppfinnare Arthur M. Young. En granskning av materialet på den webbplats som tillägnats denne intressanta tänkare och minnet av hans banbrytande tvärvetenskapliga teori, visar att Young - tvärt mot vad TL försökte göra gällande för att diskreditera en sannolikt betydligt större ande än han själv är - förvisso studerat sin matematik, och, vad jag förstår, därtill för en välrenommerad matematiker.

    Auktoritetsargument? Ja, jag lyssnar hellre på och hänvisar andra vidare till en bona fide mästare än den svenska diskursens viktigpettrar på docentnivå eller rent av "humanistnivå".

    http://ockult.blogspot.com/2009/01/darwin-n-sen-nsta-steg-var.html

    http://www.arthuryoung.com/

    SvaraRadera
  8. Jag skulle vilja veta vilka kvantfysiker vi talar om som påstått att "det är mer troligt att Gud finns".

    SvaraRadera
  9. Mig veterligen har ingen använt den exakta ordalydelse du nämner - detta var ett sätt för mig att skohorna in inlägget eftersom Humanisterna just nu driver en kampanj och använder en snarlik formulering. Men om vi avstår från att märka ord som en tidigare kommentator gjorde och håller oss till andemeningen så kan jag säga detta.

    Jag har nyss läst klart Nobelpristagarens i fysik, Erwin Schrödingers kombinerade bok "What is Life/Mind and Matter" (två småskrifter i en).

    Det var Schrödinger som gav impulsen till Francis Cricks m.fl. upptäckt av DNA. Men håll i minnet att det gudsbegrepp vi talar om nu inte är gubben med vitt skägg, utan rätt abstrakta saker. Schrödinger var en remarkabel man som öppet bekände sig till hinduismen (en religion med mycket filosofi i).

    Att jag fick lust att läsa mer av Schrödinger beror på att några sidor ur "Mind and Matter" ingick i antologin "Quantum Questions", som jag ägnade några ord här:

    http://ockult.blogspot.com/2009/02/
    krangel-sverige-svensk-systematik-har.html

    Det är imponerande att i generösa citat följa de stora fysikernas egna tankar om "de stora frågorna", och jag önskar bara att jag hittat den här boken för många år sedan. Detta är material som inger hopp om att västerlandet kommer att nå stora ting!

    Glöm heller inte den härlige Nobelpristagaren i fysik Wolfgang Pauli som var så "paranormal" att han förstörde dyrbar laboratorieutrustning bara han kom in i rummet och därmed var portförbjuden från många forskningscentra. Härlig historia och helt sann, vad jag förstår.

    Pauli publicerade t.ex. 1952 ett litet arbete (som jag tyvärr inte läst), betitlat The Influence of Archetypal Ideas on the Scientific Theories of Johannes Kepler.

    Om man är förtrogen med Jungs djuppsykologi, och vet att Kepler inte bara var matematiker utan också astrolog, står det plötsligt klart att västerlandets intellektuella bokstavligen befinner sig ljusår bortom det förskräckta materialistiska feglir som Sverige fulländat och som Humanisterna representerar.

    Gå utanför landets gränser och lyssna, kom sen hem igen (men tro inte att du enkelt blir en "profet i din hemstad"...).
    :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.