torsdag 20 oktober 2011

"Det abnorma tillståndet"

Jag läser ett blogginlägg länkat till DN om Telias ofattbara slakt av de gamla telenätet utan att den nya tekniken fungerar (samma gamla motiv: jakten på sänkta kostnader och mer vinst - kunden som vanligt förloraren när den typen av tänkande genomsyrar ett samhälle). 

Bloggen är kommunistisk, en politisk ideologi jag har ett luddigt förhållande till, men analysen klingar helt sant. Särskilt stannar jag till för dessa ord, som bloggaren själv hämtad från en brevväxling med en god vän:

[K]apitalismens normala period var slut för hundra år sedan, men dessa rika dårar har kunnat tvinga kvar kapitalismen så att den ännu finns här. När ett samhällssystem finns kvar längre än sin naturliga tid blir det abnormt. Det är vad vi nu ser.

Så sant. Det är abnormt det som nu händer i världen.

Hur Karl Marx definierade historiska cykler är jag inte insatt i, men säkerligen inte på samma sätt som astrologin talar om planeters kvaliteter och hur de färgar Tiden på komplexa sätt. Marx eget horoskop studerades här och jag gillade vad jag såg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.