måndag 13 juli 2009

Far out !!!




Combining the insight of [American psychologist-philosopher] William James that only local reality is truly physical and that large objects such as the whole brain are extra-physical with John von Neumann's concept of the psycho-physical parallelism, one comes to the invariable conclusion of David Bohm that the omniverse is essentially a grand hologram of exquisite design. The wholes are contained in the parts.

(litt.hänvisningar eliminerade)

http://www.geocities.com/saint7peter/TheGospelofPeter.html
(vid återbesök hade GeoCities lagt ner...)

Jag bara slumpade mig på artikeln "What is really wrong with Henry Stapp's view?" från samma sajt som citatet här ovan - en kritik av en kvantfysiker jag trodde pläderade för medvetande bortom materien och inte simpel fysikalism, om än lite "upphottad".

Artikeln var så precis och så skickligt skriven - för att inte tala om allmänorienterande för en som fortfarande brottas med frågan varför kvantfysiken var en sådan omvälvning för den materialistiska världsbilden - att det inte förvånade att hitta sajtens förstasida nerlusad med foton på österländska sanningssökare.




I citatet ovan framgår inte fullt ut vilken syntes av österlandets mystik och västerlandets fysik den här amerikanen, Peter Mutnick, har effektuerat i sin person. Hans "evangelium enligt Peter" framstår troligen som ren galenskap om man inte läst en hel del mytologi och fysik. Jag har mytologin och av de grovskisser av kvantfysiken jag hunnit sätta mig in i (efter ett liv av naturvetenskapligt ointresse), inser jag att Mutnick kan sin sak!

Är han ett geni eller ett borderline-fall? Jag satsar på det förra - "Peters evangelium" lägger ut hela hans världsbild, men för den som vill ha den extremt korta versionen har han försett sajten med en sådan också:

The upshot of my vision so far is that the dynamics of the soul particle, or anupadaka, are embedded in the Geometry of Divinity, or G-D, in the same way that the grand unified field is thought to be embedded in the supergravity field. It is not that consciousness supervenes on the physical, but that the physical subvenes under consciousness, in such a manner that it is causally closed, I might add.

This is not idealism versus materialism; it is enlightened materialism versus unenlightened materialism, since it is based on a knowledge of *all* the planes of matter.

Det kanske är för tidigt att efter en timma med Peter Mutnicks texter deklarera deras släktskap med Arthur M. Youngs kosmologi enbart för att båda valt att teoretisera utifrån sju existensplan. Jag har ju just börjat läsa Young också (se etiketten med hans namn).

Young hämtade även han inspiration ur mytens värld (där sjutalet står som spön i backen). Men sinnet har en bedräglig tendens att se sammanhang som vid ett andra påseende inte håller, så jag stänger igen det här mäktiga lästipset här...

Intrycket av Stapp kan också behöva ett andra omdöme. Är han verkligen fysikalist? Kolla med den här bokrecensionen av hans "Mindful Universe".

_____

Tillägg:

Mutnicks och Youngs teorier tycks inte enkelt jämförbara, även om båda likställer fotonen - ljuset - med medvetande. Dessutom noterar jag just att Mutnick dog förra året, 59 år gammal. En stor själ har lämnat bygganden!

www.berkeleydailyplanet.com/issue/2008-07-31/

Eftermälet i lokaltidningen understryker att han var något av ett geni - och troligen hade psykiska problem! Ja, många av de stora är lite av allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.