lördag 29 augusti 2009

Mediokert!

Kommentarerna till en blogg som tar forskning utanför mainstream-fältet på allvar skiftar. Osaklig kritik dominerar förstås, med invektiv och personangrepp. Detta tyder på att det är en ung alternativt mycket lågutbildad grupp som främst hittar bloggen. Gissningsvis har det provokativa ordet "ockult" med den saken att göra.

Det kom just ett arttypiskt mejl som jag ska förevisa i didaktiskt syfte. Här är den faktiska sakkunskapen så obefintlig att allt som återstår är attityder och ett gruvligt misslyckat försök att visa sig på styva linan.

Jag ber inte brevskrivaren - som gjort sig mödan att leda upp min mejladress istället för att på bloggen öppet kommentera inlägget han (hon?) retade sig på - om tillåtelse att citera brevet. Varför skulle jag? Och jag har inte gjort brevskrivaren tjänsten att rätta den slarviga svenskan:

Empirin som snuttefilt falsifierad.Hic soc!! och så föll hela dit resonemang!Det måsste vara hårt att vara född under så svåra förhållanden.Man undrar,,lite klentroget!Varför inte börja sälja fläsk-kötts inklädda förlossningsrum så att man verkligen kan kontrolera bestrålningen från det planetariska födslotillståndet!=

gazzeta.niento.memento@comhem.se

Gissningsvis är det min andra blogg, Sideriska siktet, som är måltavla för det här ynkliga försöket till satir.

Men brevskrivaren har dålig koll när han citerar mig ur stycket "Om mig" och rör ihop orden, "empirin som snuttefilt falsifierad" med astrologi.

Av sammanhanget ser vem som helst att jag talar om kvantfysiken, som satt frågetecken för den äldre synen på empirisk experimentation - där man naivt trodde sig kunna eliminera observatören och studera "ren materia". Detta går inte. Psyket är alltid där, före allt annat, och ledande kvantfysiker ser de filosofiska implikationerna!

Stycket handlar således överhuvudtaget inte om astrologi, brevskrivaren är så fylld av EGO att han inte klarar att läsa texter för vad de säger.


Men upp igen! Läs tiotusen sidor till, ta ut satsdelar och förstå. Skriv sedan tiotusen sidor själv och lär dig formulera ett argument. Världen kommer att lyssna - det är ett löfte.

:-)

2 kommentarer:

  1. Att du ens orkar bry dig... är än mer förvånande...

    SvaraRadera
  2. Med den kommentaren har du, Anonym, bara bevisat dig vara en lat och egoistisk människa som inte ens uppfattar att jag, trots brevskrivarens intellektuella trubbighet, ändå ger honom/henne några tips för att skärpa till sitt tänkande.

    Ta åt dig av de tipsen du med, Anonym, och försök vara till lite nytta för _dina_ medmänniskor. Du kommer att bli förvånad av hur bra det känns.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.