tisdag 25 augusti 2009

Huvudfoting eller blindgångare?

Tillägg 090831.

Verkligheten nafsar det flyende Sverige i bakhasorna. Italienska politiker menar att EU i ett fördömande av antisemitism särskilt bör nämna Aftonbladet för dess judeskröna för en tid sedan. (Expr)




Skäms du inte lite över att vara svensk och tillhöra ett folk där inte en av tio har någon förståelse för grundläggande principer om hyfs och moral, utan där merparten är "pladdersvenskar" som faller in i ointellektuellt resonerande över någon käpphäst som kan vara "yttrandefrihet" eller "tryckfrihet"?

Svensken är en huvudfoting utan känsla i kroppen med för mycket mentalisering och för lite förmåga till reflektion. Se mitt återbesök till det svenska nationalhoroskopet ett halvår senare.. Och svensken blir förstås en kacklande lokalpatriot under den allra lättaste press från utlandet - vilket är känsla enbart och därför en godtycklig och ohållbar plattform.

Det kanske inte ens är halvfullgången intellektualitet som röstsiffrorna visar utan bara irrationella känslomänniskors rätt att uttrycka sitt totala mörker i tidningsomröstningen? Sverige 91% blindgångare? Hjälp.

Det här ämnet som verkligen engagerat, visar med all tydlighet att svenska folket inte är intellektuellt myndigt ännu, efter så lång sossefiering. I S-Sverige minns jag, snart 50, att det lät så här: "Tänk inte för mycket, då blir du galen."

Det var en röst på Skolverket som sa så, på mitt första jobb efter gymnasiet. I S-Sverige gällde tramsiga förnumstigheter för klokskap. Här räckte några sociala föreningsmedlemskap för att göra karriär. (Inte konstigt att svensken inte vågat sig ut i världen, annat än i kapacitet av försäljare.) Efter ett halvår på Skolverket stod jag inte ut längre (fast jag erbjöds tills vidareanställning) och skrev in mig på universitet istället.

Bildt och Reinfeldt saknar uppenbarligen normal moralisk halt. De är med andra ord normala för att vara svenskar - sekulära svenskar - men faller kort om "Världssjälens" snittnivå.

Det lämnar det här landet utan politiska alternativ vare sig till höger eller vänster. Tamejfan om inte Platon hade rätt. Sätt ALDRIG retoriker, dessa hala ålar, på politiska ämbeten. Landet är för viktigt för att styras av någon annan än Filosoferna, de som värderar Sanningen över allt annat.

Det är nog den enda käpphäst jag har för den här bloggen, för när jag tänker efter har jag bestämt skrivit det här inlägget en halvdussin gånger redan.
:-)




Detalj från den brittiska
adelssläkten Veres vapensköld.
(Ingen blodsrelation till undertecknad,
men jag föddes dock i vildsvinets år.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.