Titta, vad som rullade förbi på Aftonbladets webb cirka 27 mars (för vem bryr sig längre när, hur eller varför?)... Vad är felet?
Jag vägrar tro att svensken i gemen är så urbota dum att han köper det här blocket text, absorberar det och sjunker ett steg ytterligare ner i infantiliteten. Men allt verkar möjligt numera.
____
Facit.
Den klatchiga rubriken anspelar förstås på talesättet "skrattar bäst som skrattar sist", en varning för att ogenomtänkt köpa saker för deras "face value" - snart sitter den tankelöse själv i samma sits.
Man måste hallucinera fett för att rubriken överhuvudtaget ska ha en innebörd i förhållande till underrubrikerna.
Den översta av dessa är i sig en aktstycke av ogenomtänkt dubbla budskap. Sist jag hörde om saken var "beroendeframkallade" något negativt, något som binder människan och tar hennes autonomi ifrån henne. Likväl vänder det här nyspråket på alla värden och talar uppskattande om att allt fler - inklusive kändisar - mikrobloggar.
Den tredje underrubriken bekräftar att narkotiskt beroendeförhållande till den senaste IQ-sänkaren från teknik- och kommunikationsbranschen faktiskt omhuldas av tidningen: "så kommer du snabbt igång" - och blir en junkie, du med.
Därmed står det klart att huvudrubriken är satt av någon som inte har någon som helst kontakt med ämnet - en tanklös.
Det är så pass intelligensbefriat att man undrar hur det ser ut innanför pannbenet på unga avlönade skribenter av idag. Är de representativa för befolkningen i stort?
fredag 27 mars 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.