tisdagen den 3:e januari 2012

Ynklig regeringspropaganda


Mysreportage i DN

Här ser man vad den moderata propagandaministern Per Schlingmann ägnar sina dagar åt - betald för sitt snuskiga hantverk av hela svenska folket. (Jag tror Fredrik Reinfeldts begick en lagvidrighet som fixade in sin partivän på detta okonventionella sätt; fanns det inte en enda jurist som tittade på den saken?)

Inte bara Regeringen är numera hårt drillad så att alla uttrycker exakt samma åsikt i varje givet läget, även de borgerliga medierna tycks ha gått Schlingmanns medieträning och regisseras uppifrån.

Således: När det kommer till Håkan Juholt inget annat än rapporter om bedrövelse och sviktande opinionssiffror. När det kommer till Fredrik Reinfeldt eller Anders Borg: trivselreportage och mänsklig myskänsla! "Hemma hos Borg", "Snälle farbror Fredrik kan tyvärr inte boka Erik Saade åt barnen."

Faktum är att jag bytt åsikt om den enda positiva vinkling på Juholt som DN bestod sina läsare med i december förra året: den återgivna brevväxlingen mellan författaren Jerker Virdborg och Juholt. Det är nog den sämst redigerade artikel jag någonsin sett, så omöjligt lång i förhållande till tiden man lägger på en dagstidning att materialet troligen hade en kontraproduktiv effekt.

Nettoeffekten av att återge hela materialet blev att alienera Juholt ännu mer gentemot svenska folket. Vi vet ju på vilken dumhetsnivå t.o.m. kulturarbetare lagt sig, för att överhuvudtaget få några läsare och berättiga sin egen existens i detta sjuka marknadstänkande samhälle --- det är som en vansinnesspiral som rör sig ner mot ABSOLUT STUPIDITET.

Vad har en bra människa för chans när redaktören inte är sympatiskt inställd till materialet? Brevväxlingen skulle hårdbantats till max en femtedel! Var detta ett medvetet tilltag från DN:s sida eller saknar tidningen kompetent folk? (Journalistkåren i Sverige är som alla vet en bedrövelse - slå upp vilken brittisk nättidning som helst och se skillnaden i faktarikedom och inte minst skärpa i tilltalet.)

*****

Jag hoppas för svenskarnas egen del att de mognat tillräckligt och lärt sig genomskåda det här regisserade taskspelet i god tid innan valet 2014. Annars kommer också det som återstår av Sverige efter högerns kompisförsäljning av folkets gemensamma egendomar att försvinna. Begreppet "samhälle" dör i folkets medvetande, kvar blir bara ett isolerat ego, en dator/smart fåne och shopping-shopping och ännu mera shopping. För de två tredjedelarna av den nya obalanserade "samhället", vill säga.

Och därefter vet vi precis vad som händer: klassmotsättningarna kommer att osäkra medelklassens grindsomgärdade samhällen i vad som en gång var ett samhälle (indoeuropeiska språkroten: sama = som i gemensam eller samvete, något alla kände ansvar för). Larm-, lås- och bevakningsbolagen kommer att mångdubbla sin omsättning men människorna kommer i sina hjärtan att bära samma rädsla inför varandra som den klarsynte alltid sett i panikslagne mannen Reinfeldts blick.



En orättfärdig människa är nämligen aldrig nöjd i sitt inre, det svartbyggs, fuskas och målas över hejvilt i hjärtat på den här typen. Hur mår han egentligen, Fredde Frikostig-mot-sina- egna, när han stajlas i ett sådant här vämjeligt feelgood-reportage? Har han redan blivit en professionell ränksmidare som vet att "slitgörat" måste till för att behålla makten?

"Sovande folk" (Reinfeldts egna ord), det är ju det här Fredde misstänkte att ni skulle kunna tänkas gå på! Ni i medelklassen är faktiskt sårbarare än den enklaste löpandebandmontör, vilket visar sig varje gång någon skrivbordsarbetarskandal rullas upp.

Hur ser kopplingarna egentligen ut mellan Moderaterna och den restaurangbransch som nyligen fått 5 miljarder? Hur var det egentligen med Filippa Reinfeldt, sjukvårdslandstingsrådet som 2010 "produktplacerade" en reklamtext på  McDonalds brickunderlägg? (Dagens Medicin)

Och minns någon att Moderaterna i Stockholm nästan lyckades placera valurnor på McDonalds restauranger (blogg)? Familjen Reinfeldt placerade året därpå en av sina ungar som sommarjobbare på en McDonalds-restaurang!

Den som är duktig i ämnet vänskapskorruption kan tydligen hösta in miljarder åt sig (dolt bakom en generell momssänkning för en hel bransch). Tänk förståndigt. McDonalds är STORA. Det är det här företaget som genom generösa partibidrag framverkade förmåner för sin egen verksamhet och Fredrik och Filippa verkar skyldiga som synden till korruption!

"Medel" i medelklass betyder helt enkelt brist på varje speciell begåvning, medel är medioker. Men vakna upp till excellens svenska folk och se att vissa ideologer faktiskt är onda!

Ni kan inte påstå att ni gillar det mygel som Moderaterna uppenbarligen ägnat sig åt dagarna i ända, och det bara för att behålla makten! I så fall har ni förverkat er rätt att kalla er fullt utvecklade människor. Då är ni bara baksluga smådjävlar, sånt där pack ni gärna föreställer er frodas i maffialänder som Ryssland. Men ni har själva blivit smittbärare av samma värderingar.

*****


Klipp från ett äldre inlägg:

Det tål också att tänka på vad Fredrik Reinfeldt & anhang smider för ränker genom att utnyttja sin något äldre son. Tänk på att partiledaren och tillfällige statsministern helt oansvarigt kastat 5 miljarder i fickorna på landets krögare. [Det blir för lite nya jobb i relation till pengarna!] Fråga dig sedan om inte fadern syltat in sin andra son och gjort honom medskyldig till sin egen förrädiska kampanj för att framstå som folklig.

Logiken att hålla i sinnet inför nedanstående två klipp är denna: folklighet = mat. Tyvärr når folk ofta inte annan kultur än "mat- och tarmkultur", särskilt inte i ett land där de svenska arbetsgivarna, som vill ha dumma och lydiga arbetstagare, svartmålar konsten att tänka självständigt. Deras sataniska baktankar hördes i sommarens värsta kalkon och självmål: "högskoleämnet filosofi är inte lönsamt".



Är det propagandaminister Schlingmann som fiffigt riggat den här falska scenen av "precis som vi andra svenskar"? Jag menar, som sonen presenterar sig på Twitter, så skriver man inte om sig själv vid arton. Att smuggla in matindustrin ("spagetti&köttfärssås") i sin profil skulle vara trovärdigt om mannen var 8 år, inte 18! 

Fredrik och Schlingmann har inte direkt någon fingertoppskänsla, vilket tydligt framgick av Moderaternas försök att skriva om sin ljusskygga 1900-talshistoria. Och ljusskygga är de fortfarande, som synes.

*****


Tillägg

Till skillnad från skräpet på McDonalds tror jag bestämt den här texten gav mersmak. Åtminstone tog det inte många timmar förrän Aftonbladet kom på att lyfta frågan om Moderaternas och McDonalds eventuella kopplingar. Bra!

5 kommentarer:

  1. Johan Tennbäck, Kundserviceansvarig McDonald's Sverige4 januari 2012 15:07

    Jag vill bara snabbt flika in efter ditt blogginlägg, att McDonald’s inte har skänkt några pengar till något politiskt parti. -Vi är helt opolitiska. Vi finns här för att sälja god mat och alla är välkomna in i våra restauranger.

    Vänliga hälsningar
    Johan Tennbäck, Kundserviceansvarig McDonald’s Sverige

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag varför det inte smakar bra längre..Johan Mvh L-Å Petterson

    SvaraRadera
  3. Johan Tennbäcks jobb är att rabbla upp det här. Johans chefer talar heller inte om för honom vilka man mutar. Johan blir bara tillsagd vad han ska gå ut i manegen och säga. Om maten kan jag bara säga att den duger när inget bättre står till buds.

    SvaraRadera
  4. Burgerligheten går i roll, kan man kanske också säga.

    SvaraRadera
  5. Burgerligheten :) anonyma L-å

    SvaraRadera