måndag 25 oktober 2010

Skarp analys av nätets förståndsdestruktion

Newsmill sammanfattar en statsvetare forskarläget kring nätet och dess psykologiska effekter i den kanske häftigaste sågning av nätet som akut förstörare av de mänskliga förmågorna jag läst. 

Jag känner igen fenomenen hon beskriver. Inte minst skickade min hjärna akuta varningssignaler för tappad diskussionskvalitet när jag en tid frekventerade en chattfunktion där snack med 3-4 personer samtidigt kunde pågå. Man slutade bry sig om vilka man talade med, man bara slängde iväg fraser. Då lade jag av, bara tidspill. 

Jag har hört samma motvilliga medgivanden från folk som torskat på nätdejting så att det blivit någon slags självgående verksamhet.

1 kommentar:

  1. Lisbeth Lindeborgs artikel är bra. Fejjan suger. Har dock lite vänner som jag hittar där.Högst 10 min.per dag får det kosta.Jag har vanlig brevlåda,telefon,mobiltelefon och e-post. Det börjar bli snärjigt att vara social.Vad kommer härnäst som man behöver för att hålla det sociala livet igång.Att bära en gps-sändare så att alla kan följa en på skärmen var man är? OK34,8.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.