Kinas store mystiker Chuang Tzü (300-talet fvt) citerar ett poem och kommenterar:
"Look up to the easer of our toils. In the empty room the brightness grows. The blessed, the auspicious, stills the stilled. The about-to-be does not stay still."Städa källarvåningen, putsa takfönstret. Yoga, dhyana och jnana öppnar vägen in till den "spöklika och daimoniska" andevarelsen på insidan - och man blir en komplett människa på kuppen!
This I call 'going at a gallop while you sit'. If the channels inward through eyes and ears are cleared, and you expel knowledge from the heart, the ghostly and daemonic will come to dwell in you, not to mention all that is human! This is to transform with the myriad things, here Shun and Yü found the knot where all threads join. Here Fu-hsi and Chi Ch'ü finished their journey, not to speak of lesser men!
Chuang Tzü - The Inner Chapters (ö.s. A.C. Graham, 1981,1986, s.69)
Detta är vad den européiska 1500-talstänkaren Giordano Bruno kallade "att kopulera med anima mundi" - Bruno såg uppenbarligen för sitt inre öga att inte ens solen var universums mittpunkt, han upptäckte via sin inre daimon att centrum finns överallt - i "myriaderna av ting".
Chuang och Bruno är två röster från den Eviga Filosofin - närvarande i alla tider och kulturer fast ibland helt övertäckt av grodperspektiv på tillvaron. Den här filosofin sörjer plattmarksmänniskorna, vilka inte klarar annat än att staka ut en position till höger och en till vänster - och sen kalla den onda riktningen vänster (sinister) för rätt väg! Patetiskt. Möjligen en världsbild för förstaklassare.
Jag förstår inte hur någon kan vara socialist givet dess ointelligenta materialism och vägran att förstå individens psykiska bas som grunden för sociala relationer. Någonstans har "socialrealister" och "miljöfaktorernas förespråkare" fullständigt glömt att det behövs noder i nätet för att det ens ska vara meningsfullt att tala om strukturer.
Verkligheten börjar på insidan och projiceras sedan ut mot den vita filmduken. De som tror att sinnena är passiva mottagare till en objektiv "yttre värld", har inte tänkt långt. Vi skapar alla vår bit av "verkligheten" och vårt ÖDE (som astrologin studerar) visar i vilka färger vi målar den vita väggen.
Och det enda goda i den socialistiska doktrinen - solidariteten mellan människor - är dessutom inget vänstern har monopol på, vilket dess mindre pålästa anhängare tror.
Solidaritet är i själva verket en av de allra äldsta kristna dygderna, och går ända tillbaka till den tid då den kristne vägrade röra vid pengar och levde i sociala nät där alla stöttade alla, utan blasfemiska läten om det gudomligas icke-existens.
Vad som framskapat dagens råtthjärna är följden av att välja bara det som passerar genom egots skygglappar snarare än det "det spöklika och daimoniska", det som Chuang Tzü hittade fram till.
_____
Bild: Tredje och sista skivan (1975) av ekvilibristiska amerikanska The Flock, som blandade progressiv rock och jazzrock med texter som anknöt till österlandets mystik. På "Inside Out" exempelvis "Back to You", en text om karma och hur alla handlingar återvänder till avsändaren.
Jag är inte religiös, men djup troende, brukar jag säga när frågan kommer upp om vart jag står. Sedan tonåren har frågan alltid varit närvarande: Vad gör jag här, var kommer jag ifrån och var är jag på väg?
SvaraRaderaSå häromdan under en djup meditation vaknade jag upp med ordet ”Myraiderna” i minnet och just nu har jag googlat det och hamnade på ditt blogg.
Intressant intressant!!
Skall läsa vidare och återkommer.
Hans Christian
www.hclarsen.com
Tack för kommentar! Tyvärr tappar den här bloggen i vitalitet och uppdateringsfrekvens sedan jag känner att jag härjat klart över Humanisterna - vilka i mycket var anledningen till att jag tyckte det behövdes en blogg som inte handlade om enbart förnuftet. Många traditioner i öst (och väst) beskriver ett Medvetande där förnuftet bara är en och därtill väldigt begränsad komponent i det som gör oss till förnimmande varelser.
SvaraRaderaDen mest energin lägger jag sedan månader på min andra blogg, Sideriska siktet, som, via astrologiska analyser av aktualiteter och kändisar, tar chansen att prova lite tankar från den klassiska filosofin. Astrologin var i senantiken nära sammanlänkad med filosofin, vilket många har glömt.