tisdag 8 november 2011

DN och dagens språkliga misär

Sedan jag tillskrev DN:s censurmyndiget Interaktiv Säkerhet om varför min astrologiblogg inte längre gick att länka till DN och fick det obegåvade svaret att bloggen (oavsett om den vinklade nyheter astrologiskt, historiskt eller psykologiskt) bedömdes "irrelevant", har jag upptäckte hur detta fula ord används i tid och otid av unga journalister med torftigt språk.

Och ibland är det så illa som i dagens DN, att ordet kläms in i en mening där det direkt vittnar om katastrofalt låg språkkänsla.

Jag tror inte en människa skulle ha fått anställning i ett språkligt yrke för tjugo år sedan som skrev en underrubrik som den här:


"...genomfört aktiviteter som är relevanta för att utveckla en bomb"

!!!!!!

Nu vet jag varför jag sökt språkliga jobb i tre år utan att ha nått en enda anställningsintervju och är mogen för "Fas 3". Sverige - medier, myndigheter och organisationer - vill inte ha in femtioåringar i verksamheten. Dessa kids vill leva i föreställningen att de gör ett fullgott hantverk. För att inte tala om hur billiga de är att anställa, dessa nybörjare som låter som dagisbarn som just börjat ta vuxna ord i sin mun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.