fredag 27 november 2009

Hjärnhalvorna igen - nu med helt ny skruv.

Minst sagt fantastisk ny teori om bakgrunden till att människan gled över mot den vänstra hjärnhalvans dominans och den sinnessjukdom (enligt författaren) som numera utmärker vår art som helhet.

Författaren har en del knasigt krångliga meningar just i början, och interpunktionen kunde ha satts bättre. För det är ett snårigt ämne, det här med neurokemi och medvetandeevolution.

Inlägget kan ses som "svaret" på den förra flashbacken till svensk neurologi i 90-talets början. Det finns nya tankar, men de verkar inte komma från dem som investerat i materialismen som grundsyn. Vad dessa bidrar med är det konkreta pillrandet i människans mikrostrukturer. Sedan är det andar av en annan kaliber som ser modellerna. Alla fullgör sin uppgift i Existensens obrutna kedja.

6 kommentarer:

  1. Denna bok är en av de bästa jag läst - väver nästan samman allt det jag är intresserad av. Otroligt spännande läsning.

    Tack för en givande och mkt läsvärd blogg!

    Pierre Durrani
    i Järna

    http://rawild.wodpress.com

    SvaraRadera
  2. Ja, "Left in the Dark" ser ut att hitta hem även till min bokhylla - den har varit ute i flera år och jag kände inte alls till den. Jag är kriminellt dåligt påläst om biologi men det här skulle kunna vara boken som väcker intresset.

    För att fylla åtminstone några blindfläckar köpte jag Bruce Liptons "Biology of Belief "för något år sedan eller två, men blev besviken. Den kändes ytlig och "nyfrälst". Wrights blotta uppsyn på foto säger att här pågår något shamaniskt! :-)

    Symptomatiskt nog delar jag exakt Liptons Sol-Merkurius-Mars-kombination i "harmoniska" och utslätande Vågen, och är medveten att ha missat alla tåg till långtgående storslagenhet (och det har Lipton också - för små scoop som cellbiolog och för nybliven som "new age:are").

    Men det är kul att bloggen har några läsare!

    SvaraRadera
  3. Inte läst Liptons bok även om jag tänkt göra det länge, tog emot av flera skäl. Och efter din kommentar kanske jag lämnar det läsprojektet därhän. Känner alltmer att jag bara bör prioritera viktiga böcker, som kan ge mig passande pusselbitar för att - så gott jag förmår - klura ut spelreglerna i Spelet.


    Left in the dark är en vetenskaplig thriller med psykedelisk - och ja, shamnask - skruv. ;) Är man - som jag - lite intresserad av råkost, medvetenhet och icke-materialistisk evolutionsbiologi är den given.

    Vad tar du betalt för ett horoskop förresten?

    /pierre

    SvaraRadera
  4. Nej, Liptons bok är en version på "du blir vad du tänker", underbyggd med iakttagelser från cellbiologin. Småintressant men inte mer. Du förlorar inget på att hoppa över den.

    Betr. horoskop kallar jag mig själv student på nytt (efter upptäckten av den sideriska zodiaken). Kommer nog inte inom överskådlig framtid att utföra några uppdrag. Det finns så mycket nytt (via den vediska metoden) att testa på fall efter fall.

    Den andra bloggen är i själva verket lite av en experimentverkstad i försöken att få ett helt nytt grepp om gamla välkända symboler. Utan att direkt skylta med det har jag givit upp en del grundkategorier som var väl vida: var och varannan kändis lider t.ex. av "egenmäktighetssyndromet", vilket visserligen förklarar motivationen att prestera, men i övrigt upplöser sig i flera möjliga uttryck.

    Jag granskar f.n. med ett halvt öga den möjliga betydelsen av följdordningen när flera planeter bildar en tripp-trapp-trull-seriell aspekt. Dagens inlägg om det tyska nationalhoroskopet är ett utmärkt exempel på detta. Det kan ta många år innan man blir säker på vilka påståenden som går att ta med sig som generella "sanningar".

    SvaraRadera
  5. Dina sideriska horoskop är väldigt intressanta. Om du som student någon gång har en liten stund över så är jag född i Stockholm kl 05.10 den 20 januari 1972. ;)

    Du kanske får för dig att skriva en bok på sikt när du kommit dithän då du är siderisk astrologgesäll eller rent av mästare... Den skulle jag se fram emot i så fall. :)

    Allt gott!

    Pierre

    SvaraRadera
  6. Jo, något ska komma ur "experimentverkstaden" på lite sikt, det är min plan. Tills dess har jag tyvärr gjort båda vänner och bekanta besvikna över löften att skriva hop mer reguljära tolkningar, löften som jag inte hunnit infria pga bloggandet. Men jag prioriterar "materialinsamlingsfasen" just nu.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.