onsdag 29 juni 2011

Den onda grodden




Hälsovårdsmyndigheterna i Sverige avråder från att äta den onda grodden från jorden. Livshotande sjukdom sprids nu i Europa från underjorden. 

I en materialistisk kultur betyder ingenting något utanför den biokemiska analysen. Hotet om en ny digerdöd i Europa hanteras som en ren praktikalitet att undvika. I den kultur som föregick materialismen och den som snart kommer att följa på den, var ännu mänskliga fakulteter som moral och blick för det meningsfulla funktionsdugliga och en vis man, Jesus hette han, förebrådde sin samtid för att oseende ha tecknen framför sina ögon, i sin egen samtid.

Grodden är symbolladdad! I judisk föreställning, troligen påverkad av antikens iranska dualism, betraktas människan som ett slagfält (eller åtmonstone en spelplan) för två motsatta drifter vilka springer ur yetzer tov och yetzer ha-ra, "den goda roten" och "den onda roten". 

Går man till de förunderliga Dödahavsrullarna från århundradet före vår tid och det första århundradet i vår tid, finner man läran om de två andarna, Ljusets och Mörkrets, vilka uppenbart är en variant på samma tema - särskilt som det kosmiska slaget mellan Ljus och Mörker också upprepas inom varje människans kropp och psyke.

Det vill synas som om den onda grodden hittar näring i den europeiska jorden - kanske är det dödsoffren på Andra världskrigets slagfält som nu utkräver sin hämnd. Skördetid.

Det finns ingen forskning som bevisar några samband mellan det antika Kina och Levanten, men jag har länge varit övertygad om att den kinesiska Ljus och Mörker-läran (yang/yin) är nära besläktad med den främreorientaliska dualismen. Havsmonstret Tiamat i babylonisk tradition, som också möter som havsmonstret som Leviatan Jahve dräper i judisk tradition, är kuriöst lik den kinesiska draken som enligt traditionen inkuberar i vattendjupen. 

Civilisation rör sig från öster och mot väster, så vad har de gamla kineserna att säga om tingen i deras grodd? Ett jordbrukande folk kan väl knappast ha undgått att destillera livsvisdom från en så pregnant symbol?

Mycket riktigt dyker grodden upp redan i tredje kapitlet av Förvandlingarnas bok (I Ching), som resultatet av Himmelen (kapitel ett) och dess möte med Jorden (kapitel två). Grodden representerar bara ett stadium av initial osäkerhet, när tingen ännu kan gå i två riktningar. Grodden kan innebära slutet, en aborterad livscykel, eller början på stora ting.



Här är "vishetstexten", ett stycke av kapitel tre i Rudolf Ritsemas udda översättning "The Original I Ching". Ritsema ger ett förslag till översättning som jag som mångårig vän av I Ching i ett otal olika översättningar ibland tyckt vara sökt men i desto fler fall genial. 

Men han ger därtill ett generöst urval av andra betydelser för vart och ett av de kinesiska tecknen (vilka tyvärr inte återges utöver rubriken). Det står med andra ord var och en fritt att plocka ihop sin egen text! Och faktum är att det var så kineserna läste I Ching. 

Utöver den officiella läsarten (och den som kanske naturligast ger sig av kontexten) spelar psyket mot orden och ser undertexter, dubbelmeningar. De kinesiska orden är ju bildskrift och lånar sig lätt till ett kreativt förhållande till ordet. Se bara tecknet för rubriken "Grodden" härovan - med lite fantasi ser man tydligt hur grodden bryter sig genom en horisontallinje (markytan).

Eller åtminstone försöker bryta sig genom. Det ligger i groddstadiets natur att det finns hinder på vägen och således rubriceras kapitlet "Intiala svårigheter" i den mest kända översättningen, Helmut Wilhelms till tyska (och från Wilhelm till engelska).

Om nu Europa har problem med förgiftade groddar - med näring som kommer ur jorden, inte för att nära befolkningen utan för att döda den, vilken är då meningen, vad söker Livet säga europén? Att hon inte är välkommen på sin egen jord? Ska en främlingshatande europé plikta med döden för var EU-medborgare allt mer vanvettiga västeuropéer skickar ur sina länder, i strid med gällande avtal? Då bör Tobias Billström se upp med vad han äter, han ligger nog pyrt till på Gaias svarta lista.

*****

Om européerna och den onda grodden i medierna: 

Återkallade groddar (DN, SvD)
SvD ger "perspektiv": Dags städa upp i stallarna
SvD undervisar också folket om spridningsvägar!
Göran Hägglund, nästan folkhälsominister och enligt den antika psykologin född under Mörkrets kvalitet, förklarar att Sverige står redo för en invasion från Helvetets alla smådjävlar (DN).


Anmärkning. Inlägget betitlas filosofisk idealism eftersom grundantagandet är att världen är en idé och således bärare av mening. Världen är inte en kemisk sammansättning si-och-så, förutom för dem som inte vågar möta Livet öga mot öga utan vänder sig bort och väljer hårklyveriernas väg, autistens väg, mutistens väg - den fallna själens väg.

*****


Tillägg den 29 juni

Den här drömlika sagan blir bara bättre (AB). Nu misstänks bockhornsklövern! Med andra ord har Underjordens, bakteriers och smykryps herre själv stigit in på scenen. Europas undergång tycks stå för dörrren, om man ska följa det gamla kinesiska dictat att järtecken blir synliga innan en trakt ges till spillo.

4 kommentarer:

  1. Åh, jävlar, en sån textmassa!
    Faktum: en (1) groddodlare i Tyskland har orsakat fler människors död än "oljekatastrofen i Mexikanska Golfen" och "härdsmältan i Japan" - sammantaget.

    SvaraRadera
  2. Fascinerande kommentar från ett barn av vår tid.

    Med sms och övrig intelligensdödande infrastruktur förtvinade slutligen både förmåga och vilja att använda hjärnan till mer än att sprätta iväg lösryckta fraser.

    Fraser för vem? För att bevisa inför sig själv att man existerar?

    Måtte den onda grodden skörda rikligt med européer. De har ändå slutat kommunicera med varandra (Se kommentators efterföljande monolog.)

    SvaraRadera
  3. Först Titanic, sen Galna Kosjukan, nu Grodden...
    + tusen och åter tusen andra tecken på att kosmos vrider sig under människans ok...

    jag gillade också din Anmärkning.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren, kråka. Jo, man har svårt att hålla sig för ett skratt. Är vi alla deltagare i någon slags gudomlig komedi?

    SvaraRadera