fredag 29 juli 2011

Mediernas godtyckliga/programmatiska censur


Dagens Nyheter beskriver i några punkter hur bloggare kan länka till en artikel och få en länk tillbaka. Den tekniska förklaringen avslutas med en potentiellt grumlig punkt:
"OBS! För att vi ska länka till din blogg så krävs det att ditt inlägg och din blogg är relevant för artikeln du bloggat om."

DN har, till skillnad från Svenska Dagbladet där blogglänkar oftast tycks bli synliga direkt, anställda som under kontorstid har till uppgift att granska blogginläggen. Har de gått hem för dagen, blir inte bloggen synlig förrän nästa dag (när alla i vilket fall redan läste artikeln kvällen innan - viktigare är inte den här nya interaktiva världen för DN).

Kalla gärna DN:s moderering en censurmyndighet för undertryckandet av perspektiv som inte är politiskt korrekt. Gång på gång händer det numera (inte för ett år sedan men numera) att min astrologiska blogg nekas tillbakalänkar.

Eftersom jag inte håller exakt koll på att länken verkligen blev synlig på DN, vet jag inte exakt, men av 5-7 stickprov senaste två veckorna att döma tycks åtminstone hälften av mina astrologiska kommentarer eller spin-offs bli nobbade!

Censuren skulle nominellt kunna förklaras som att moderatorn inte ser någon relevans mellan ett astrologiskt perspektiv på nyheten eftersom moderatorn själv kan vara bekännande ateist, materialist eller skeptiker, dvs. själv har en världsbild där alla utsagor från ett filosofisk-astrologiskt perspektiv betraktas som irrelevanta. Ungefär som ett barn som stryker alla kommentarer som inte tydligt andas samma perspektiv som det man själv har!

Men här bryter DN mot den svenska yttrandefriheten och demokratiska principer genom att sätta sig till doms över vad slags grundperspektiv som är tillåtna för att få yttra sig!

Jag kommer att kontakta DN med frågan om det finns någon eller några bland de anställda som inte riktigt förstått att detta är Sverige och inte en gammal öststat.

Jag upptäckte intressant nog fenomenet med DN-censur först efter att jag börjat ta ställning, via pamfletter maskerade som astrologi, för socialdemokratin, och i samma anda häckla Regeringen Reinfeldt och statsministern (någon hört om svidande politisk satir?) ...

Det är lätt att bli konspirationsteoretisk här, men troligen handlar det bara om unga internetnördar på DN som inte gillar Sideriska siktet. Vem vet hur kopplingarna till det sjukt obildade skumrasket i Vetenskap och Folkbildning (datanördar hela bunten, verkar det som) och anställda på Dagens Nyheter ser ut?

*****

Detta skrev jag igår, lät ligga för att se om de senaste DN-länkarna skulle "ta". Det gjorde de inte, alltmedan andra bloggare knutits till samma material.

Så får jag ögonen på följande inlägg på bloggen Rädda Sverige, som för mig antyder att något lurt pågår på landets redakationer - författarinnan tror problemet ligger med Twingly med de är bara tillhandahållare av länkteknik, problemat går in på de som har makten att undertrycka opinionsbildare bland folk


http://www.radda-sverige.nu/lasartips-william-henry/


6 kommentarer:

  1. Hej!

    Ett påpekande: just denna länk till Rädda Sverige fungerar ej.

    Kollade även på DN och ingen blogglänk från Malin Ullgrens artikel till Sideriska...

    Mvh/R.C.

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag inte om sinnet måste tas ur bruk? När jag kollade DN vid 17-tiden förut, så var det 11 (elva) stycken blogglänkar till artikeln. Nu när jag var inne igen så har tydligen rakhyveln varit framme: 0 (noll) blogglänkar...

    /R.C.

    SvaraRadera
  3. Författaren till RäddaSverige har bestämt raderat sin artikel av någon anledning.

    Min nya teori är att DN har vikarier som inte kan sköta sitt jobb och inte är vana att bedöma vad som är "off-topic".

    Efter många timmar lyckades jag få en tillbakalänk (en av cirka tio) från DN på ett icke-astrologiskt inlägg på astrobloggen.

    Ja ja... Tur att man inte horar för besökssiffrorna.

    SvaraRadera
  4. Ok. Jag läste artikeln på Rädda Sverige. Det måste vara fel på länkningen.

    /R.C.

    SvaraRadera
  5. Stämmer, det var fel innehåll i länken.

    SvaraRadera
  6. Jag har blivit censurerad på Internet. Så pass att jag fått lägga ned tre bloggar. De har hindrat mig från att säga fria ordet, fastän jag varit politisk korrekt och inom lagens ramar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.