torsdag 26 augusti 2010

Antisemitismen morfar




Vad Sarkozy och Frankrike just nu sysslar med i frågan om romerna (DN) påminner mig om den skandalösa Dreyfus-affären 1894-1906. 

Antisemitismen i Frankrike hade nått sådana proportioner att militären hellre valde att låta en oskyldigt inspärrad - judiskättad - militär förbli i fängsel än ändra beslutet sedan det visat sig att en "äkta" fransman legat bakom förräderiet.

Från min ungdoms första och enda LP-platta med Kraftwerk, "Ralf & Florian" (1973) med låtar som "Heimat" (ungefär hembygd, underförstått lokalpatroitism) och de två herrarnas extrema framtoning, har jag alltid undrat var den tyska syntgruppen stod i förhållande till arvet från nazismen.


Var Hütter och Schneider bara två unga män som bakifrån översköljts av den tyska eftertankens kranka blekhet och nu sökte bearbeta landets problematiska historia? Eller fanns det något mer grumligt bakom deras märkliga konstmusik? 

Wir Fahren auf der Autobahn
Trans... Europe... Express

Jag hör allusioner till Der Übermensch och inte minst fascismens utbredning - Mussolini och futurismens dyrkan av styrka och fart, det vill säga, snabba bilar på motorvägar och massiva tågset genom Europa...

Ovanpå allt detta visar det sig att fransk pöbel kivades i frågan Dreyfus, det blev bråk mellan dem som trodde den fängslade mannens bedyrande om sin oskuld och grupper som ansåg att han visst var en förrädisk jude. Bilden av den förrädiska juden (den stjälande romen?) skulle några årtionden senare hårdlanseras i grannlandet Tyskland...

Ur pöbelbråket föddes cykeltävlingen Tour de France!

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreyfus_affair

Det skulle kunna vara en uppgift att studera gruppen Kraftwerks teman på deras lätt räknade skivor och se hur många som inte hänför sig till nazistiska, fascistiska eller futuristiska teman, eller innehåller "kodord" som jag här spekulerar att "Tour de France" är.

We are the Robots


PS. Det räckte med att ta fram el-inspirerade albumet "Radio-Activity" och granska titlarna för att inse att man måste tolka rätt hårt om man där vill se något något pro-ariskt! Men kanske slutspåret "Ohm...Sweet...Ohm".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar