fredag 9 juli 2010

Platon, Pytagoras & en synkronicitet

"Platon använde regelbundna symbolmönster, övertagna från de gamla anhängarna till Pytagoras, för att ge sina böcker en musikalisk struktur. Ett århundrade tidigare hade Pytagoras förklarat att planeterna och stjärnorna skapade en ohörbar musik."

Science Today (100629)

Den här nyheten höll jag helt på att missa, men fick syn på den idag. Bara några meningar in i texten stannade jag upp då en tanke slog mig.

"Stopp och belägg! Jag fick ju nyss hem en bok med pytagoreiska källdokument, nu sedan jag tagit mig genom Platons dialoger. När var nu det?"

Den 29 juni, samma dag som den sensationella nyheten kablades ut att en forskare knäckt "Platons kod"! Var det Världssjälen som involverat mig i ett av sina skeenden?


Synkroniciteter har följt mig i många många år, mer än sanndrömmar eller varsel. Jag förstår inte varför, men det är fascinerande.

Och mystiken fick en extra dimension när jag påminde mig att jag från början satt ett bokmärke på den här boken på Amazon.com åtskilliga veckor om inte rent av månader tillbaka. Bokmärket låg väl synligt i webbläsaren invid andra flitigt använda och jag måste ha tittat på det många gånger "utan att se".

Men så fick jag syn på bokmärket och impulsen att slå till (på svenska Bokus eftersom det inte lönade sig att importera den).

Det här tarvar nästan en astrologisk analys av de pytagoreiska sfärernas musik för just den 29 juni, då boken anlände med posten.

Vad fanns på himlavalvet den dagen som matchade mitt födelsehoroskop --- och med all säkerhet också Platons om hans födelsedata funnits att tillgå?


Inte alls en ointressant passage den här perioden av såväl Solen som Hermes/Merkurius över min egen Ascendent/Måne!

Både Solen och Merkurius i Tvillingarnas 14e grad denna dag! (Och Merkurius i sitt härskarläge.) Undertecknad föddes med Månen (psyket) i Tvillingarnas 12e grad och Ascendenten i 10e graden.

Filosofins Jupiter är kanhända av intresse i sammanhanget. Dagen i fråga i Fiskarnas 9e grad där den aktiverade, lustigt nog, min månnodsaxel bara halvgraden längre fram.

***** 

Bokus bekräftelse på beställningsögonblicket ("konceptionsögonblicket") har också sin synkronistiska tjusning: den 23 juni 16.43 med Vågens 14e grad stigande över Stockholms östra horisont. Merkurius och Solen i Tvillingarnas 3e respektive 9e grad.

Här fascinerar förstås Luft-Vågen i 14e graden vid beställningsögonblicket (undertecknads soltecken) till medfödd Luft (ascendenten) i 14e graden vid "födelseögonblicket" (bokens ankomst).


Men vad alla dessa data kan tänkas betyda är material för ett inlägg på min astrologiska blogg, Sideriska siktet.




4 kommentarer:

  1. ...Och den 29 juni var också dagen då ett åsknedslag (som kom oväntat som en blixt från klar himmel) slog ut telefon, datormodem och ett par andra apparater här hemma, och jag fick sitta i telefon (mobil) med Telia hela eftermiddagen... och utskicket av ett nytt modem dessutom helt i onödan försenades till dagen därpå...
    hade ingen aning om, förrän nu när jag inspirerades till att kolla, att just den dagen var Saturnus i exakt konjunktion med min sol. Och när jag kollar tidpunkten visar det sig att dess ascendent låg på min födelsedito!
    S
    S

    SvaraRadera
  2. Och sedan återstår bara "meningen" eller innebörden i själva händelsen. Jesus förebrådde sin samtid för att prata om ditt och datt, men tidens tecken kunde de minsann inte längre tyda!
    :-)

    Se senaste inlägget på Sideriska siktet om söndagens totala solförmörkelse och Reinfeldts fall från nåd.

    Kanhända var "kommunikationsdöden" via temporala Liemannen Saturnus ovanpå din essentiella Sol i ett merkurialt kommunikationstecken själva centrum under Saturnus långsamma och sinkande rörelse genom annars så kvicka Jungfrun...

    Saturnus tenderar att ta bort anden ur världen och lämnade dig bara med ett "dött, utslaget föremål" (modem).

    Jag hade inte tänkt kommentera min egen reaktion på den dagen, men uppenbarligen verkade Solen/Merkurius på LUFT-nivån för mig och inte på den prylorienterade JORD-nivån! Jag hörde HERMES - de hermetiskt tillslutna mysteriernas och matematikens väktare och "agerade ut" en impuls att vilja vara en del av den historien!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Oerhört spännande läsning. Jag har själv varit med om flera liknande händelser, när mina egna handlingar sammanfaller med skeenden i omvärlden. Väldigt intressant att analysera dessa ur ett astrologiskt perspektiv.

    SvaraRadera
  4. Apropå "egna handlingar som sammanfaller med skeenden i omvärlden", hittar jag just dessa ord i den mest extrema bok jag någonsin läst, filosofen Anthony Damianis ASTRONOESIS, ett vidunderligt (och koncentrationskrävande) försök att begripliggöra mystikern Plotinus (200-talet) världsbild:

    "The cosmos is contiguous with Soul. There is no separation of Soul and cosmos in any way, as there is none between mind and its dreams. Only as embraced by the mind's presence does a thought have existence; only as present in the solar light is the cosmos manifested." (s 209)

    Kontentan verkar vara att den människa som observerar vad C-G Jung kallade synkronismer i dessa lägen i särskild grad deltar i Världssjälens eget inre liv - har en transparent "gräddfil" rakt in i Solen som tänker vårt kosmos (i unison med många andra stjärnor).

    Antikens världsbild var och är extremt fascinerande!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.