måndag 19 juli 2010

Bortom den världsliga visheten...



Läser psykiatern och läkaren Arthur Guirdhams memoarer. Boken, "A Foot In Both Worlds" (1973/1992), är skriven helt ur perspektivet av episoder som ledde till hans insikt om inte bara tidigare liv på jorden utan om sin djupt mediala eller "psykiska" natur. De första sidorna tyckte jag var fladdriga och svårbegripliga men jag läste inte vaket nog! 

Han skriver med en sarkasm och klarsyn som är förödande. Hans bedömningar av människor i omgivningen både väldigt brittiska och samtidigt så "to the point" att det är skrämmande att inse att vi är omgivna av människor som direkt ser vilka vi är. Ja, kanske inte i Sverige, där vi underdånligt dyrkar gästarbetande britter som vore de överlag ett Herrefolk - det är det germanska stråket i vårt blod som slår mot "simpla" invandrare och lismar för de med högre status...

Och nog har Guirdham i alla fall satt några spår efter sig - här hittar jag en för länge sedan genomförd bokauktion där en av hans märkliga titlar såldes (i förstaupplagan).

Arthur Guirdham, Obsession. Psychic Forces and Evil in the Causation of Disease. London: Neville Spearman, 1972. First Edition. Hardcover. 8vo. 186 pp. Black cloth with large gilt titling to spine. Very light rubbing to boards, top edge of pages slightly foxed and dusty, book seller's sticker on front paste down.

An unorthodox examination of the psychology of obsessional states and neurotic disorders, which the author attributes - in some cases - to the supression or misunderstanding of psychic gifts.

ISBN: 0854352716. Booksellers' label on front endpaper, hint of spotting to edges, otherwise, a tight and bright Near Fine copy in Near Fine dust jacket. (Dustjacket lightly rubbed with a few creases along bottom edge, not price clipped.) (37734) SOLD

(Den arkiverade auktionen innehåller helt fascinerande boktitlar som kanske kan sammanfattas som "ockultism".)

En intressant kortbiografi om Arthur Guirdham hittade jag på www.answers.com (möjligen en inlånad Wikipedia-text, har inte kollat).

Allt jag kan säga är att jag har ryst flera gånger under läsningen av självbiografin. Inte minst när han blickar tillbaka på sin barndom och dess upplevelser av andevärlden. Förnimmelser av ljusfenomen och högfrekventa toner - det kände jag igen. 

När jag såg och hörde de här sakerna runt sex års ålder, döpte jag dem till "det elektriska spindelnätet" i brist på bättre. Under en period (mindre än ett år) manifesterade sig spensliga vagt lysande linjer i sammansatta mönster i rummet (eller i en projektion inifrån psyket på den projektion av värld som den rumsliga världen ytterst också är). Jag kunde få dem att dyka upp i mitt pojkrum närhelst jag satt helt stilla och andäktig på stolen. Föga anade jag väl då att det var yoga jag höll på med! 

Barn är, som Jesus sade, oerhört nära himmelriket. Innan föräldrarna lyckats uppfostra dem till denna världens tjocka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.