tisdag 13 april 2010

Litania

Humanisterna var roliga att ha åsikter om ... så länge. Det är uppenbart att hela Sverige nu genomskådat dem och jag känner inte längre så starkt för den här "protestbloggen". Istället hamnar den sporadiska kommentaren till samtidsskeenden ofta inbakad i någon astrologisk analys på Sideriska siktet.

Som t.ex. Fredrik Reinfeldt som kommit undan väl enkelt alltmedan jag häcklat både en och två socialdemokrater för en förenklad och konsumtionsinriktad livssyn.

De här två inläggen tillsammans är antingen ren galenskap eller också ännu ett moment av intuitiv klarsyn. Jag har rapporterat några "sanndrömmar" tidigare på Ockulta ögat, men Reinfeldts kinesiska födelseomen ledde till ett märkligt uppslag som jag ännu inte riktigt vet om det ska tas bokstavligt eller bildligt. Läs och bedöm själv (öppnar i nya fönster).



På den här bloggen har jag ju redan tidigare tolkas Reinfelds kinesiska årsomen som att han förlorar valet i höst. Jag kommer inte att rösta i någon riktning. Jag står inte ut med de här kvasialternativ en somär svensk politik, lika lite som alla dessa vedervärdiga uppstickare med sjukt partiska agendor (PP, SD med fler). 

Jag läste någonstans att Jorge Luis Borges (Argentina) aldrig fick Nobelpriset i litteratur eftersom han inte tagit tydligt avstånd från sitt lands styrande junta och för att han sagt att han hoppades världen en dag skulle klara sig utan regeringar som vi idag känner dem. 

Det senare kunde väl inte 70-talets vänsterpolitiserade intellektuella i Sverige förstå. Deras förståelse av språkliga världar var för trång. Borges talade om ett kvantsprång i medvetande, men sådant existerar inte i den obegåvade politiska mentaliteten som bara spelar taktikspel för femåringar.

1 kommentar:

  1. Du har spännande tankar och idéer. Jag följer din blogg med stort intresse!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.