fredag 19 november 2010

David Berlinski vs Christopher Hitchens


David Berlinski
Den här filmade debatten (70 min) över ateismen som ett intellektets förgiftning är inte veckofärsk (sep 2010), men jag upptäckte den först efter att sent omsider ha slumpat mig på den urskarpa tanken hos ID-förespråkaren David Berlinski. 

Jag har jobbat med översättning från engelska men vissa meningar här och var i "The Devil's Delusion - Atheism and its Scientific Pretensions" (2008) fick mig att helt att sladda ur spåret - så subtila tankar att jag fick repetera stycke två, tre gånger innan jag förstod.

Men så är Berlinski en vansinnigt skärpt matematiker och det är inte jag. Hans resonemang kring Thomas av Aquinos kosmologiska gudsbevis är det bästa av de flera som jag har läst. Den här bloggen ger några av hans meriter - de är inte små!

Från den länkande blogg där jag hittade filmtipset noterar jag följande kloka kommentar som jag återger:

hahahahaha! Protagoras came off in his Sophistry as agnostic and relativistic, but Socrates exposed him to be an absolutist when they verbally clashed.

Socrates asked him; ”so you dont believe in absolutes”? and Protagoras answered ”i dont”. and Socrates says ”are you absolutely sure that you dont believe in absolutes?” so Portagoras was caught in a contradiction.

the Sophist saying ”Man is the measure of ALL things” ran contrary to Socratic and Platonic thought.

the new Atheism is nothing more than the old greek axiom, and we will never truly understand Nazism, Communism, and all the other isms in the 20th century until we understand the absolute deception of that axiomatic statement.


(I Sverige ligger diskussionerna på en annan nivå... Jag försökte lyssna på Teologiska Rummet P1 om ateismens återkomst, men klarade bara några minuters otajt pratande från de närvarande. Öppningsorden av filosfofen Jonna som i en och samma mening lyckades identifiera "Kopernikus världsbild" med filosofen Kant samt ytterligare någon sakfråga (glömt vilken) som överhuvudtaget inte var kantiansk, bådade inte gott...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.