måndag 16 juni 2014

Aftonbladet gentrifieras - rensar bort folkets röst!

Folkliga Aftonbladet tycks i själva verket drar mot en tidning med fascistoida fasoner. Och det går inte ens att skylla på den krisande mediebranschen eftersom tidningens val av urvattnad underhållning passar den oambitiösa svensken så bra. Tidningen är "lönsam".

Våren 2013 rekryterar Aftonbladet en ny chef med ansvar för den digitala upplagan och de sociala medierna. Det tar inte många månader förrän den här "strategen" rensar nätupplagans alla avdelningar från den tidigare interaktiviteten, där tidningen tillhandahöll en liten ruta som visade hur svenska folket kommenterat tidningens bevakning av aktualiteter via sina bloggar.


Hela svenska högerpressen gjorde för övrigt detsamma under året, inklusive SVT. Ja alla utom Expressen som aldrig varit roade av sina läsare annat som betalande kreatur. De hade halvhjärtat introducerat blogglänkningen fläckvis här och var i sin nättidning men finessen drogs in igen efter några månader. Istället började chefredaktören Mattsson breda ut sig över sina privata yrkesproblem i en oändligt trist officiell Expressen-blogg.

Men frågan är om inte AB ror hem titeln som värsta folkfördummaren när, efter ett år, våren 2014 också folkets möjlighet att kommentera artiklarna via Facebook tas ifrån dem. Nu har den ansvarige Ehsan Fadakar på ett år lyckats att helt GENTRIFIERA det som en gång var arbetarklassens tidning. 

Precis som luggslitna och enkla människor inte längre är välkomna i Stockholms innerstad (tur för borgarna att de fick östeuropeiska tiggare på halsen som påminnelse om den livslögn de köpt in sig på), på samma sätt ska Aftonbladet nu vara en glättad yta utan ett spår av den mänskliga spretighet som Facebooks sociala kommentarfält gav så många och fascinerande exempel på. 

Den måste vara medieansvarige Fadakars invandrarpåbrå som gör att han vill putsa bort varje fläck av lågstatus från den aspekt av nätupplagan han ansvarar för. Förr i tiden kunde negrer inte kosta på sig att ha den minsta såsfläck på skjortan och de blev rena parodier i sina försök att vara den ledande vite mannen till behag.

Aftonbladets "gentrifiering" har nu lett till att det enda av folkligt liv - det som gjorde nätupploagan rolig - reducerats till en trist Facebook-ikon - ett räkneverk som anger hur många läsare som gillat artikeln! Sicken fingertoppskänsla från de ansvariga!

För säkerligen är fler kockar involverade i den här soppan än den behagsjuka småchefen för sociala medier.


Våren 2014, kort innan CENSUREN TYSTAR svenska folkets artikelkommentarer meddelas att tidningens alla "magasin" blir tillgängliga för dem som inte bara betalar (PLUS) för sin nätläsning utan är villiga att betala mer (PLUS PREMIUM).

Lyxtjänsten betyder att de nu får tillgång till tidningens lägsta smörja. De som betalar mest får livsstilsskräp som tillhör och för den svenska underklass Fadakar uppenbarligen själv är del av ned mot en ännu mer ytlig och tom tillvaro med bara egot i centrum. Aftonbladet Premium = total fördumning!

Facebooks "åsiktsränna" under artiklarna fram till försommaren 2014 var visserligen många gånger en bedrövelse att läsa jämfört med de många och betydligt mer intressanta synpunkter som framfördes i den svenska bloggosfären, men ändå en frisk kontrast till själva tidningen. 

Nu dog den, och undertecknad kommer aldrig mer att återvända till Aftonbladet i någon form. 

Det är numera, under norskt ägarskap, bara en tidning som fejkar folklighet. Eller rättare sagt: dikterar vad marknaden önskar att folket ska konsumera. Tro mig, under norsk kontroll kommer vi säkerligen att se allt mindre av Aftonbladets gamla moralistiska hets mot främlingsfientliga fenomen. Tidningen kommer att börja innehålla fler och fler artiklar med en lätt främlingskritisk ton. Tidningschefen Helin är känd för att ohjälpligt dras dit det vankas pengar.

Man kan sakna Aftonbladets förre IT-chef Peter Frey, under vars ledning nätupplagan utvecklades till en rolig tidning. Men vad tänkte han på - förutom ett tjockare lönekuvert - när han värvades till Expressen av alla skittidningar!


Men den gamle Frey var uppenbarligen en man som såg poänger med att inkludera svenska amatörskribenter (bloggare) vid sidan av det redaktionella materialet.

*****

Faktum är att Aftonbladets mord på folkets röst genom bortrensningen av Facebook-kommentarerna besannar de misstankar jag nedtecknade förra sommaren inför den då nytillträdda chefen för sociala medier: "Dålig casting och tondövhet".


Faktum är att det är smått häpnadsväckande att återse de här raderna nu, efter Fadakars rensning av den gnälliga Facebook-rännan: 

"Och när han sätter sig till doms över folk, som i AB-rubriken, och patroniserande och med spelat storsinthet ger folket rätten att 'gnälla', hur har inte han för överskådlig tid skadat sin yrkesbana? "

Det är bara att minnas Andra världskriget och hur de nazitrogna hundarna i Östeuropa många gånger var värre djävlar än tyskarna själva. Som negern och hans fläckfria skjorta i USA fast omvänt: värsta lägervakterna i Europa. 

Jag tror Aftonbladet sköt sig rejält i foten som lät den här Fadakar tänka ut en "strategi" för de sociala medierna. Han påminner mest om en korkad krogutkastare eller bödel. Det formligen stinker träig negativism om horoskopet jag tittade på i juni förra året. Tyvärr är svenskarna redan ett så läs- och tankesvagt folk att de aldrig kommer att förstå vad medierna gjorde med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar