Våren 2013 rekryterar Aftonbladet en ny chef med ansvar för
den digitala upplagan och de sociala medierna. Det tar inte många månader
förrän den här "strategen" rensar nätupplagans alla avdelningar från
den tidigare interaktiviteten, där tidningen tillhandahöll en liten ruta som visade
hur svenska folket kommenterat tidningens bevakning av aktualiteter via sina
bloggar.
Hela svenska högerpressen gjorde för övrigt detsamma under året,
inklusive SVT. Ja alla utom Expressen som aldrig varit roade av sina läsare annat
som betalande kreatur. De hade halvhjärtat introducerat blogglänkningen
fläckvis här och var i sin nättidning men finessen drogs in igen efter några
månader. Istället började chefredaktören Mattsson breda ut sig över sina
privata yrkesproblem i en oändligt trist officiell Expressen-blogg.
Men frågan är om inte AB ror hem titeln som värsta folkfördummaren när, efter
ett år, våren 2014 också folkets möjlighet att kommentera artiklarna via
Facebook tas ifrån dem. Nu har den ansvarige Ehsan Fadakar på ett år lyckats att
helt GENTRIFIERA det som en gång var arbetarklassens tidning.
Precis
som
luggslitna och enkla människor inte längre är välkomna i Stockholms
innerstad
(tur för borgarna att de fick östeuropeiska tiggare på halsen som
påminnelse om den livslögn de köpt in sig på), på samma sätt ska
Aftonbladet nu vara en
glättad yta utan ett spår av den mänskliga spretighet som Facebooks
sociala kommentarfält gav så många och fascinerande exempel på.
Den
måste vara medieansvarige Fadakars invandrarpåbrå som gör att han vill
putsa bort varje fläck av lågstatus från den aspekt av nätupplagan
han ansvarar för. Förr i tiden kunde negrer inte kosta på sig att ha den
minsta såsfläck på skjortan och de blev rena parodier i sina
försök att vara den ledande vite mannen till behag.
Aftonbladets
"gentrifiering" har nu lett till att
det enda av folkligt liv - det som gjorde nätupploagan rolig -
reducerats till en trist Facebook-ikon - ett räkneverk som anger hur
många läsare som gillat artikeln! Sicken fingertoppskänsla från de
ansvariga!
Våren 2014, kort innan CENSUREN TYSTAR svenska folkets
artikelkommentarer meddelas att tidningens alla "magasin"
blir tillgängliga för dem som inte bara betalar (PLUS) för sin nätläsning utan
är villiga att betala mer (PLUS PREMIUM).
Lyxtjänsten betyder att de nu får tillgång till
tidningens lägsta smörja. De som betalar mest får livsstilsskräp som tillhör och för den svenska underklass Fadakar
uppenbarligen själv är del av ned mot en ännu mer ytlig och tom tillvaro med bara egot i centrum. Aftonbladet Premium =
total fördumning!
Facebooks "åsiktsränna" under artiklarna fram till
försommaren 2014 var visserligen många gånger en bedrövelse att läsa jämfört
med de många och betydligt mer intressanta synpunkter som framfördes i den
svenska bloggosfären, men ändå en frisk kontrast till själva tidningen.
Nu dog
den, och undertecknad kommer aldrig mer att återvända till Aftonbladet i någon form.
Det
är numera,
under norskt ägarskap, bara en tidning som fejkar folklighet. Eller
rättare sagt: dikterar vad marknaden önskar att folket ska konsumera.
Tro mig, under
norsk kontroll kommer vi säkerligen att se allt mindre av Aftonbladets
gamla
moralistiska hets mot främlingsfientliga fenomen. Tidningen kommer att
börja innehålla fler och fler artiklar med en lätt främlingskritisk ton.
Tidningschefen Helin är känd för att ohjälpligt dras dit det vankas
pengar.
Man kan sakna Aftonbladets förre IT-chef Peter Frey, under vars ledning nätupplagan utvecklades till en rolig tidning. Men vad tänkte han på - förutom ett tjockare lönekuvert - när han värvades till Expressen av alla skittidningar!
Man kan sakna Aftonbladets förre IT-chef Peter Frey, under vars ledning nätupplagan utvecklades till en rolig tidning. Men vad tänkte han på - förutom ett tjockare lönekuvert - när han värvades till Expressen av alla skittidningar!
Men den gamle Frey var
uppenbarligen en man som såg poänger med att inkludera svenska amatörskribenter
(bloggare) vid sidan av det redaktionella materialet.
Faktum är att Aftonbladets mord på folkets röst genom bortrensningen av Facebook-kommentarerna besannar de misstankar jag nedtecknade förra sommaren inför den då nytillträdda chefen för sociala medier: "Dålig casting och tondövhet".
*****
Faktum är att Aftonbladets mord på folkets röst genom bortrensningen av Facebook-kommentarerna besannar de misstankar jag nedtecknade förra sommaren inför den då nytillträdda chefen för sociala medier: "Dålig casting och tondövhet".
Faktum
är att det är smått häpnadsväckande att återse de här raderna nu, efter
Fadakars rensning av den gnälliga Facebook-rännan:
"Och när han sätter sig till doms över folk, som i AB-rubriken, och patroniserande och med spelat storsinthet ger folket rätten att 'gnälla', hur har inte han för överskådlig tid skadat sin yrkesbana? "
Det är bara
att minnas Andra världskriget och hur de nazitrogna hundarna i Östeuropa många
gånger var värre djävlar än tyskarna själva. Som negern och hans fläckfria
skjorta i USA fast omvänt: värsta lägervakterna i Europa.
Jag
tror Aftonbladet sköt sig
rejält i foten som lät den här Fadakar tänka ut en "strategi" för de
sociala medierna. Han påminner mest om en korkad krogutkastare eller
bödel. Det formligen stinker träig negativism om horoskopet jag tittade
på i juni förra året. Tyvärr är svenskarna redan ett så läs- och
tankesvagt folk att de aldrig kommer att förstå vad medierna gjorde med
dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.